Οι επιστήμονες βρήκαν τον τρόπο να διαγράψουν τις άσχημες αναμνήσεις

Τρόπο για να στοχεύουν και να διαγράφουν τις κακές αναμνήσεις από το μυαλό μας ανακάλυψαν επιστήμονες στον Καναδά, οδηγώντας σε νέο επίπεδο την ιδέα της θετικής σκέψης. Τα ευρήματα της έρευνας θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη θεραπεία της διαταραχής μετατραυματικού στρες (PTSD) αλλά και σε περιπτώσεις εθισμού, αλλά οι ερευνητές προειδοποιούν για «τεράστιες ηθικές επιπτώσεις».

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο βρήκαν έναν τρόπο για να στοχεύουν και να σβήνουν τις μνήμες φόβου σε ποντίκια, μετά την ανακάλυψη των νευρώνων που χρησιμοποιούνται για τον σχηματισμό αυτών των τύπων αναμνήσεων στον εγκέφαλο. «Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν εκατομμύρια νευρώνες στον εγκέφαλο, μόνο λίγοι από αυτούς είναι απαραίτητοι για τον σχηματισμό μιας μνήμης φόβου ή απειλής» εξήγησε η Δρ. Σίνα Τζόσελιν, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Φυσιολογίας.

Μάλιστα, κατάφεραν να εντοπίσουν τους νευρώνες που δημιουργούν τις κακές αναμνήσεις από την υπερπαραγωγή συγκεκριμένης πρωτεΐνης του εγκεφάλου σε ποντίκια, τους οποίους στη συνέχεια αφαίρεσαν γενετικά για να σβήσουν τις κακές αναμνήσεις χωρίς να πειράξουν τις υπόλοιπες. «Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν πως μια μέρα θα μπορούσε να είναι δυνατή η θεραπεία ατόμων με PSTD με την εξάλειψη αυτών των τραυματικών αναμνήσεων», εξήγησε η Τζοσελίν στην Αμερικανική Ένωση για την Πρόοδο της Επιστήμης (AAAS) στη Βοστόνη και πρόσθεσε ότι «σε αυτούς τους ανθρώπους, οι μνήμες είναι ενοχλητικές και διαταράσσουν τη ζωή τους. Στόχος μας ήταν να βρούμε έναν φαρμακολογικό τρόπο για να στοχεύσουμε και να αδρανοποιήσουμε μόνο αυτούς τους νευρώνες».

Σύμφωνα με την έρευνα, οι επιστήμονες ήταν σε θέση να αφαιρέσουν τον εθισμό στην κοκαΐνη στα ποντίκια, αφαιρώντας τις μνήμες που συνδέονται με το ναρκωτικό. Η έρευνα έχει ομοιότητες με την ταινία του Χόλιγουντ, «Η αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού», στην οποία ένα ζευγάρι έσβησε τις αναμνήσεις της σχέσης του μετά το χωρισμό.

Οι ερευνητές προειδοποιούν για τις «τεράστιες ηθικές συνέπειες» που εμπλέκονται στη διαγραφή αναμνήσεων. Η Τζόσελιν εξήγησε ότι «θα μπορούσαν να υπάρχουν δυνητικές αρνητικές πτυχές, ιδιαίτερα όταν εφαρμόζεται σε ανθρώπους που θα ήθελαν να διαγράψουν μία “κακή ανάμνηση”, όπως ένας άσχημος χωρισμός» και τόνισε ότι «όλοι μαθαίνουμε από τα λάθη μας. Εάν διαγράψουμε από τη μνήμη μας τα λάθη, τι θα μας εμποδίσει από το να τα επαναλάβουμε;».

Κι ενώ η έρευνα δείχνει πως είναι δυνατή η διαγραφή αναμνήσεων, «η κοινωνία μας πρέπει να αναπτύξει ηθικές πολιτικές γύρω από την πιθανή χρήση αυτού» τόνισε η Τζοσελίν και κατέληξε λέγοντας ότι «ακριβώς επειδή κάτι είναι δυνατόν, δε σημαίνει ότι πρέπει να γίνει».

Πηγή: RT